Aby witaminy nie uciekały podczas gotowania

By | 2 lutego 2019

Mnóstwo składników odżywczych może uciekać podczas przygotowywania potraw. Jak gotować, aby jedzenie było nie tylko smaczne ale także wartościowe?

Mycie przed jedzeniem

Mycie warzyw i owoców od razu po przyniesieniu ich z warzywniaka nie ma sensu. Skórka po kontakcie z wodą zacznie szybko się psuć; dlatego najlepiej jest myć je najwyżej na godzinę przed jedzeniem. Wyjątkiem jest natka pietruszki, koperek, sałata. Możemy je opłukać, osuszyć, zawinąć w ręcznik papierowy i schować do lodówki.

Aby witaminy nie uciekały podczas gotowania

Nie wszystkie warzywa i owoce trzymamy w lodówce

Są owoce i warzywa, których nie powinnyśmy przechowywać w lodówce. Do trzymania w lodówce nie nadają się warzywa strączkowe, pomidory, cukinia, ananasy, owoce cytrusowe. Przechowywane w lodówce tracą nie tylko smak, ale także wartości odżywcze. W oddzielnych pojemnikach trzymamy jajka. Nie mogą one stykać się z innymi produktami, szczególnie z tymi gotowanymi. Jajek nie myjemy przed włożeniem do lodówki, myjemy je dopiero przed użyciem.

Jak dobrze gotować?

Dla naszego zdrowia najbardziej korzystne jest gotowanie na parze. Produkty przygotowywane w ten sposób mają wyjątkowy smak, a przy tym niemal wcale nie tracą składników odżywczych. Gotowanie na parze jest polecane przez dietetyków. Gotując w ten sposób możemy uniknąć w posiłkach tłuszczu. Potrawy przygotowywane na parze są bardziej aromatyczne, a to pozwoli nam na ograniczenie ilości soli. Pamiętajmy jednak o tym, aby sól dodawać dopiero na talerzu, a nie do wody do parowania. Jeśli wolimy gotować tradycyjnie w wodzie, to starajmy się robić to jak najkrócej. Aby warzywa nie straciły składników odżywczych, gotujmy je w całości lub pokrojone na pół wrzucając na wrzącą wodę. Solimy pod koniec gotowania. Przez kilka pierwszych minut kapustę lub kalafiora gotujemy bez przykrywki – w ten sposób pozbędziemy się ich przykrego zapachu. Potrawy mięsne odchudzimy, gdy będziemy je dusić i piec zamiast smażyć na tłuszczu. Mięsa nie myjemy i nie kroimy wcześniej, gdyż straci witaminy i sole mineralne.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz